Bernhoft, Bias

Del artikkelen på:
                    |     Mer

«Kom og bli med ned til Hankø» ble spilt inn av Akres trio med refrengsang

Bias Bernhoft leverte gang på gang, alene eller sammen med Arild Feldborg, glitrende tekster og revynumre, som f.eks. «Karl Johan og jeg»

Tobias Brodtkorb Bernhoft, norsk revyforfatter og sanger, 13.10.1902–24.11.1986, født i Volda. Han gjorde seg bemerket allerede ved debuten som visesanger på Casino i revyen Hvisk det høyt i januar 1926. Einar Roses innspillinger av hans «Karl Johan og jeg»/«Luksusbilen» daterer seg til overgangen 1927/28. Bernhoft var også en av mellomkrigstidens mest populære grammofonsangere. Han debuterte på grammofon med «En bølgesang i solnedgang»/«Don Juan» (tekst Finn Bø, 1930), og spilte inn over 40 plater som «refrengsanger» frem til 1938, ofte med sterkt revypreg og ofte med egne viser. I 1935–37 gjorde han elleve plater som refrengsanger med Rex-gutta. Enkelte av innspillingene har et sterkt jazzpreg, men han var også en populær utøver av sjømannsvalser.

Han var aktiv og sentral som revyforfatter på Chat Noir og Edderkoppen fra tidlig 30-tall. Blant hans mange kjente revyviser, alene eller i samarbeid med kjente opphavsmenn som Arild Feldborg, Sverre Bævre, Dag Frøland og senere svigersønnen Bjørn Sand, kan nevnes Leif Justers «Swingdilla», «C´est Magnifique», «Den tredje mann» og «Nordpolvisa», Einar Roses «En liten gylden ring», «Karl Johan og jeg» og «Vigelandvisen», Lalla Carlsens «Norge, våkn opp!» og Elisabeth Grannemans «Omatt og omatt». Sammen med Bjørn Sand skrev han norsk revys kanskje aller mest kjente monolog, Kari Diesens «Uteliggerne», og sanger til nors­ke filmer som Operasjon Sjøsprøyt (1964), bl.a. Wenche Myhres «Jåmpa Joik». Han var selv programleder i TV-portrettet Teksten var av Bias Bernhoft (1965). Han var aktiv helt opp på 70-tallet, og skrev både for Dizzie Tunes og for de første revyene til Dag Frøland. Den siste revysuksessen var «Lenge siden det», skrevet til Jens Book-Jenssen i 1974. Hans egen innspilling av «Karl Johan og jeg» på Oslo-platen Jeg har mitt hjerte i Oslo ble en stor suksess og lå lenge på Norsktoppen i 1979.

Bias Bernhoft er en av de opprinnelige bæresøylene i norsk revy, og var også en av skaperne av den såkalte Oschlo-tonen. Det er aldri gitt ut noen egen plate med tekstene hans, men han er godt representert både på Jeg har mitt hjerte i Oslo, og på LP- og CD-utgivelsene med Leif Juster, Einar Rose og Kari Diesen. Han var gjennom hele karrieren frilansskribent, og drev fra 1928 tobakksforretningen Majoren i Majorstuhuset i Oslo. Forretningen drives fortsatt av familien. Han ble tildelt Leonardstatuetten i 1973.

Biografien er hentet fra "Norsk pop- og rockleksikon" fra Vega Forlag (2005). Redaktører for boken er Siren Steen, Bård Ose og Jan Eggum. Bidragsytere er Willy B, Arvid Skancke-Knutsen, Øyvind Holen, Svend Erik Løken Larsen, Vidar Vanberg, Marta Breen, Trond Blom, Eirik Kydland, Bård Ose, Siren Steen og Frode Øien. Boken kan kjøpes hos bokhandlerne eller bestilles direkte fra www.vegaforlag.no.
Del artikkelen på:
                  |     Mer

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!

Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Siste fra forsiden





Hva skjer i dag:



Ballade · Postboks 2674 Solli, 0203 Oslo · Besøksadr: Henrik Ibsensgt. 110
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten