Cool Cats, The

Del artikkelen på:
                    |     Mer

The Cool Cats 1963

The Cool Cats ga ikke ut eller solgte like mange plater som ►The Beatniks, The Vanguards eller The Pussycats, men de nøt like stor respekt som disse blant både musikere og publikum, og deres navn fortjener å bli nevnt i samme åndedrag som de andre store norske 60-tallsgruppene. The Cool Cats var utmerkete musikalske ambassadører for sin samtid, både hva musikalske ferdigheter og musikalsk uttrykk angår.

The Cool Cats ble startet i Bærum den 25.10.1958, i den verste rock’n’roll-tida. Kjernen bak bandet var norsk-amerikaneren Jan Rohde, som sang, og gitaristene Tor Møkleby, Morten Kolstad og Erik Garthus. Til å begynne med var de et skiffle-band, med atskillige gitarister i rekkene. Et halvt år senere, i 1959, hadde Eirik Wangberg kommet med i bandet. Han hadde lyst på en bassgitar, noe han hadde hørt om, men aldri sett. Den eneste muligheten var å bygge en sjøl. I påsken 1959 gikk turen til Uddevalla i Sverige på scooter for å kjøpe strenger, og å få målt opp avstanden mellom båndene. Og den ferdige bassgitaren fungerte.

Deres første single hadde Rohde som vokalist i låtene «It Takes A Worried Man» og «Lotta Lovin». Den kom i 1959, og det skulle faktisk gå over fem år før den neste kom. The Cool Cats ble tidlig på 60-tallet et shadowsband som så mange andre, men etter at Beatles-bølgen skylte inn over Norge, begynte også de med sang. Og medlemmer kom og gikk, alt i alt hadde de mer enn et dusin forskjellige besetninger frem til de ble offisielt oppløst den 3.10.1967.

Svært mange av medlemmene fikk klengenavn etter hvert. Erik «Titte» Foss Jensen, Erik «Fager» Fagerhøi (bass) og Ole A. «Skinny» Sørli (sang, gitar, orgel) var alle stabile faktorer, og gitaristen Paul «Hetta» Karlsen kom med i oktober 1965. Han spilte med hette over hodet den første tida, slik at ingen skulle vite hvem han var, derfor dette klengenavnet. Sørli og Karlsen var med til siste slutt. Andre legendariske medlemmer var trommeslageren «Guggen» Tørraasen, som senere begynte i Kjell Karlsens Orkester, han ble etterfulgt av Ole Jacob «Jacken» Edna.

I 1964 kom single nr. to, «Poison Ivy»/«I’m A Hog For You», mens det deretter kom en single per år. «Mother-in-law»/«Somebody Help Me» kom i 1965, i 1966 slapp gruppen ut en norsktekstet single, «Truls» med «Bamsens fødselsdag» på baksida. Dette var vel så mye humor som rock, og ble til fordi bandet ikke ville synge seriøst på norsk, noe plateselskapet forlangte. The Cool Cats var redde for å bli assosiert med mer søtsuppelignende musikk. I 1967 kom bandets siste single, «Machines» med «I Love You So» på baksida.

Bandets musikalske repertoar på midten av 60-tallet var svært variert. Mørke Yardbirds-låter som «Still I’m Sad» gikk side om side med gladlåter som «A Taste Of Honey», de spilte «Penny Lane» og «Yesterday» av The Beatles, og de hadde ikke lagt Shadows-bølgen helt på hylla heller. Måtte de, så kunne de spille instrumentallåten «Amorada». Dessuten var de et av de første bandene som reklamerte med at de brukte orgel på scenen, dette var noe som hjalp til å trekke folk, så slikt ble det opplyst om på plakaten. Dette til tross, de var så langt fra noe gjennomsnittlig danseorkester, The Cool Cats var et rockeband, både musikalsk og utseendemessig. Punktum.

Etter en Danmarks-turné i 1967 ble bandet oppløst, hovedsakelig av økonomiske årsaker. De to mest kjente personene fra bandet i ettertid, om vi ser bort fra svært tidlige musikere, var Karlsen og Sørli. Paul Karlsen gikk videre med bandet Happie, for så i 1971 å gjøre seg bemerket som arrangør av Kalvøyafestivalen. Ole A. Sørli startet senere plateselskapet NotaBene og har vært manager bl.a. for Dollie de Luxe.

Biografien er hentet fra "Norsk pop- og rockleksikon" fra Vega Forlag (2005). Redaktører for boken er Siren Steen, Bård Ose og Jan Eggum. Bidragsytere er Willy B, Arvid Skancke-Knutsen, Øyvind Holen, Svend Erik Løken Larsen, Vidar Vanberg, Marta Breen, Trond Blom, Eirik Kydland, Bård Ose, Siren Steen og Frode Øien. Boken kan kjøpes hos bokhandlerne eller bestilles direkte fra www.vegaforlag.no.
Del artikkelen på:
                  |     Mer

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!

Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

2 lokale kommentarer til denne artikkelen

 

 
 
THE COOL CATS SOM PÅVIRKER AV NORSK MUSIKKLIV I PERIODEN 62 -67.
Skrevet 13.05.2009 18:51 av Bjørn Grytøyr

Min store interesse for gitarmusikk ble skapt av The Beatiks etter en konsert på Trandum. Den gruppa jeg oppfattet nærmest The Shadows ble allikevel etterhvert The Cool Cats. Dersom det ønskes noen rangering fra denne tiden blir min 1. The Beatniks, 2. The Sunbeams 3. The Cool Cats og 4 The Vanguards. Jeg kjenner til The Quivers, The Gambler og andre steika gode grupper.
The Beatniks er og blir den første og største inspiratoren i forhold til min musikalske generasjon. En klasse for seg. The Sunbeams ble nok den norske gruppen som ble først kjent i utlandet og det forhold at de delte garderobe med The Beatles påvirker nok meg i stor grad. Når det gjelder The Cool Cats så vil jeg gjerne motta opplysning om hvilken gruppe som opptrådte mer en disse i tidsrommet 62 - 67 og som faktisk levde av sin musikk. The Vanguards med Havets evige bølger, med videre er selvfølgelig med i toppen og solgte nok mange plater. Men livekonsert med The Cool Cats var helt spesielt. Med Guggen..... Spør du meg så var The Pussycats noen svensker født i Norge og livsstilen virket mer skremmende ann positiv. Men musikken til The Pussycats var svært god og de solgte nok mange plater.Jeg fikk en beskjeden periode på Øvre Romerike med The Spotlights, senere PROTUS, så Jim Oddwins og nå Liv & Bjørn. Takk til alle som har bidratt til å skape et norsk musikkliv i den klassen det i dag fremstår i. Blandt det beste i verden. Ett ønske har jeg allikevel - rydd opp i NRK-hirarkiet. Her virker kulturen svært hemmende og nedbrytende til å være i et demokratisk land og det kan synes som om formidlingsoppgaven blir sterkt forstyrret av egeninteresser til enkeltpersoner.

Svar på kommentar

 
 
TRULS
Skrevet 10.06.2009 21:15 av Ronny Jensen

Hei !
Noen som kan hjelpe meg med å få tak i singelen Truls evt, bare få overspillt den til dagens teknology? Singelen ble frarøvet for vel 20 år siden. Det er en klassiker !!!
Ta kontakt !

Svar på kommentar

Siste fra forsiden





Hva skjer i dag:



Ballade · Postboks 2674 Solli, 0203 Oslo · Besøksadr: Henrik Ibsensgt. 110
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten