Komponist og pianist, 19.10.1908–01.02.1981, født i Kvam i Hardanger. Hoveddelen av Tveitts komposisjoner klassifiseres som klassisk. Fra midten av 60-tallet var han produsent og programleder i NRK radio. Til programmer om norske lyrikere tonesatte han store deler av produksjonen deres, og tidvis skrev han også egne tekster. Mens han tidligere hadde skrevet romanser og sanger for klassiske stemmer, brukte han nå hovedsakelig musikalsk dyktige sangere fra den nye visebølgen. Mest kjent av visemelodiene hans er utvilsomt «Vi skal ikkje sova bort sumarnatta» (tekst Aslaug Låstad Lygre), som ble et gjennombrudd for ►Lars Klevstrand og var tittelspor på hans debut-LP (1968). Klevstrand har alltid sunget mange av Tveitts viser, og i 1996 ga han ut platen Sang for vinden med den merkverdige undertittelen Tverr Geit tolker Geirr Tveitt. I radiosammenheng benyttet Tveitt også ►Elisabeth Granneman og ►Tone Ringen, som også har spilt inn enkelte viser. I 1961 spilte han inn låten «Hestehandlarer» sammen med ►Ivar Medaas.
Den viktigste tolkeren er likevel ►Birgitte Grimstad, som allerede på sin debutplate i 1966 sang hans «Fløytelåt» til Jakob Sandes tekst. Hun har senere spilt inn over 30 av hans melodier, og mottok Spellemannprisen for Nordlysun. Birgitte Grimstad synger Geirr Tveitt (1972). Hun deler en Tveitt-utgivelse i serien Contemporary Music from Norway (1978) med ►Hege Tunaal og hele 18 Tveitt-viser er med på hennes samle-CD Ord over grind (1994).
Til hans fineste visemelodier hører tonesettinger av Aslaug Vaa («Så rodde dei fjordan», «Skinnvengbrev», «Etterklangen», «Blå kveld»), Tarjei Vesaas («Møte på fjellet», «Vise»), Herman Wildenvey («Fergemann tid»), Ragnvald Skrede («Sjå deg vel ikring») og Knut Hamsun («Søvnen og døden», «Tonen»). Tveitts visemelodier til norsk sentrallyrikk tilhører det fineste i den norske viseskatten, men stemningen i dem er ofte mørk – tekstene, i hvert fall Aslaug Vaas, er vanskelige. Selv om de er skrevet for populærstemmer, er de sangteknisk krevende. ►Herborg Kråkevik er en av de få som har brukt noen av dem, og i Tyskland bruker ►Yngve Gåsøy nesten utelukkende Tveitt-materiale i de norske avdelingene i konsertene sine.
Siste fra forsiden