Kommentar til artikkelen:
Overskrift:*
Kommentaren:*
Enhver står personlig ansvarlig for sine innlegg. Redaksjonen leser ikke innlegg før publisering, men følger debatten løpende. Redaksjonen forbeholder seg retten til å korrekturlese og redigere tekstene, samt å fjerne innlegg vi finner meningsløse og usaklige eller av andre grunner finner upassende. Dette skjer uten forhåndsvarsel, og fullstendig etter skjønnsbaserte vurderinger gjort i redaksjonen.
HTML-kode i kommentarene godtas ikke. Maks. lengde er 2000 tegn. Lengre artikler kan sendes ballade@mic.no
Kommentaren du svarer på:
Potet versus pottit?
Skrevet 07/09/2012 08:44:16 AM av Kim Skråmo
Det kommer an på innspillingen man bruker til sammenligning. Størsteparten popmusikk har et reelt dynamisk spenn på rundt 10-12bit. Resten er kompressor-grøt. Digitale støygulv ved 16bit (ned til om lag -96db på fullskala, men i praksis sterkere etter dithering) ligger også under elektrisk støy fra mange mikrofoner, transistorer/rør/pot'er i amp'er, miksere og effektrack. Å legge til 8 "tomme" bits øker ikke kvaliteten i de tilfellene. I mange innspillinger - selv velproduserte klassiske stykker - hører man også alt fra cymbal-sang til ventilasjonsanlegg, varmeovner, datamaskiner, strømforsyninger, susende gitarforsterkere og (pustende) mennesker før man hører elektronikk og eventuelt kvantestøy.
Topp alt dette med grums i forbrukerens avspillingsutstyr, rom og miljø, så har du grunnen til at 24bit er en nisje. Fordelen ved å sampl'e frekvenser (> 44khz / 2) som mennesker ikke er i stand til å høre, er også omdiskutert.
Jeg er likevel enig med deg i at originalformat burde tilbys i butikker. Med f.eks. FLAC tar PCM-lyd ved 24/48 omtrent like mye plass som 16/44, med mindre låta nærmer seg firkantbølge og dekker hele spekteret. Altså er det få grunner til å rote med samplingen som er gjort i studio og å legge på ekstra støy.
Med gode og meget dynamiske innspillinger hører man forskjell, selv om det krever sine omstendigheter. Å unngå at masteren blir en matematisk degradering av det studiomusikerne svetter og blør for å komme frem til, bør absolutt være et mål.
Men så var det jo et annet problem først: folket i gata hører ikke - og/eller bryr seg ikke om - forskjell på slafsete mp3-koding og linær lyd.